• Skontaktuj się z nami:
  • +48 537 021 757
  • +48 795 048 808
  • biuro@naukajestfajna.edu.pl
logologologologo
  • Strona główna
  • O nas
  • Warsztaty
    • Półkolonie
  • Wideo
  • Sklep
  • Blog
  • Kontakt
0
Tysiąc gramów mądrości – czy zabawy badawcze rozwijają mózg?
12 kwietnia 2019

Dlaczego eksperymenty są ważne?

Eksperymentowanie (czyli tłumacząc z języka łacińskiego doświadczanie) to nieodłączny element naszej pracy w Nauka Jest Fajna! Poprzez wspólne eksperymentowanie uwalniamy dziecięcą ciekawość, zachęcamy do zadawania pytań i z wielkim zainteresowaniem obserwujemy jak dzieci samodzielnie odkrywają wiedzę. Poprzez eksperymentowanie możemy sprawdzić, czy nasze nowatorskie odkrycie lub pomysł się sprawdza, możemy badać różne zjawiska, obserwować zmiany jakie zachodzą i wyciągać wnioski. To świetne narzędzie pozwalające nazdobywanie wiedzy w praktyce.

Prof. Jerzy Brzeziński (psycholog) podkreśla, że eksperyment jest najważniejszą metodą badawczą w nauce. Dzięki niej możemy dowodzić poprawności stawianych hipotez i poznawać w empiryczny sposób różne zjawiska, które nas otaczają. Eksperyment ściśle łączy się z doświadczaniem, jednakże gdyby spróbować dokładniej wyjaśnić czym są oba te pojęcia, to jednak można byłoby znaleźć różnice. Doświadczenie, jak sama nazwa wskazuje, było już wcześniej przez kogoś wykonane, to wykonanie jakiejś czynności, poznanie czegoś w praktyce za pomocą instrukcji postępowania, która została stworzona już wcześniej. W eksperymencie nie ma elementu odtwórczego. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy jest powtórzeniem przeprowadzonego wcześniej przez kogoś eksperymentu, celem sprawdzenia poprawności uzyskanych przez tę osobę wyników. Osoba, która eksperyment wykonuje proponuje rozwiązanie i nie ma pewności co do jego wyniku. To oznacza, że eksperyment przeprowadza się w celach naukowych z zamiarem poparcia, bądź obalenia jakiejś hipotezy.

 

naj;epsze1

Wyróżniamy wiele rodzajów eksperymentów – to bardzo rozwinięta metoda badawcza w nauce. My praktykujemy eksperymenty i doświadczenia przyrodnicze. Często pracujemy z mikroskopami, obserwując „z bliska” rzeczy, których nie widać gołym okiem – drobinki kurzu, kształty kryształków soli, nierówności brokatu. Regularnie łączymy rozmaite substancje codziennego użytku, obserwując jak zachodzą reakcje chemiczne. Większość z eksperymentów,  za pomocą których pomagamy dzieciom uwalniać ich naturalną ciekawość, można samodzielnie wykonać w domu. Dokładne instrukcje zamieściliśmy na naszym kanale Youtube Nauka Jest Fajna!

Poniżej zamieszczamy kilka naszych ulubionych eksperymentów:

 

 

 

Inspiracją do przeprowadzania eksperymentu często staje się pytanie, które gdzieś tam zakiełkuje nam w głowie na skutek obserwacji jakiegoś ciekawego zjawiska. “Co się stanie, jeśli…”, “Jak to możliwe, że…”, “A co by było gdybyśmy dodali…” towarszyszą nam na co dzień! Pytania, które zadają nam dzieci, podczas warsztatów, zwykle pojawiają się spontanicznie i towarzyszy im skupienie i entuzjazm w jednym! Są dla nas niezwykle ważną częścią spotkań z małymi naukowcami –  rozbudzają chęć badania, poszukiwania odpowiedzi, poznawania i sprawdzania. Każde pytanie to dowód na to, że w umyśle zrodziło się żywe zainteresowanie i uwolniła się kolejna “dawka” ciekawości.

Właśnie dlatego tak bardzo cieszy nas, gdy dzieci zadają pytania. Na naszych zajęciach nie ma ciszy. Często podczas eksperymentów słyszymy odgłosy zaskoczenia, fascynacji i rodzące się dziecięce wątpliwości badawcze. Co więcej, sami zachęcamy dzieci do tego, by pytania zadawały. I właśnie ten proces rodzących się wątpliwości nazywamy wyzwalaniem dziecięcej ciekawości. Arystoteles mówił, że filozofia wywodzi się z ciekawości, a któż jest bardziej dociekliwy od dzieci? Dziecięce pytania bardzo często są niezwykle trafne, mądre, a nawet filozoficzne! Umysły maluchów otwarte są na poznawanie, dociekanie i doświadczanie. Dzieci są zaciekawione otaczającym je światem. Dlatego naszą misją jest tę ciekawość w nich rozbudzać.  Bo gdy coś jest ciekawe, to uczymy się tego z przyjemnością! A czasem dzięki temu udaje nam się odkryć swoje pasje, coś co pochłania nas bez reszty i sprawia ogromną frajdę.

 

Dajcie znać w komentarzach, czy Wasze Pociechy eksperymentują i jakie są ich ulubione zabawy badacze! 🙂

najlepsze

Udostępnij

Powiązane wpisy

14 maja 2019

O pestkach czereśni i roztopionej plastelinie


Czytaj dalej
14 maja 2019

Poznajmy się, czyli więcej o Nauka Jest Fajna!


Czytaj dalej
14 maja 2019

10 powodów, dlaczego nauka jest fajna!


Czytaj dalej

Najnowsze wpisy

  • 0
    O pestkach czereśni i roztopionej plastelinie
    14 maja 2019
  • 0
    Poznajmy się, czyli więcej o Nauka Jest Fajna!
    14 maja 2019
  • 0
    10 powodów, dlaczego nauka jest fajna!
    14 maja 2019
  • 0
    Nauka Jest Fajna! | Poznajmy się :)
    14 maja 2019
  • 0
    Nauka Jest Fajna! | Nowe Odcinki
    14 maja 2019

Produkty

  • Zlewka Małego Naukowca - 1 szt. 8.00 zł
  • Probówki Małego Naukowca stożkowe - zestaw 5 szt. 22.00 zł
  • Szalki Małego Naukowca - zestaw 3 szt. 15.00 zł
  • Szalki Małego Naukowca - 1 szt. 6.00 zł
  • Zakraplacz Małego Naukowca - zestaw 10 szt. 8.00 zł

Kategorie produktów

  • Akcesoria

O nas

NAZYWAM SIĘ JUSTYNA KARPIŃSKA
i jestem Panią Eksperyment.


Kiedy byłam dzieckiem marzyłam o tym, by zostać nauczycielką i panią ze sklepu z cukierkami. Jednocześnie podejmowałam próby przyrodniczych eksperymentów w ogrodzie sadząc pestki czereśni i roztapiając plastelinę na słońcu.

Facebook

Facebook

Kontakt

NAUKA JEST FAJNA!

biuro@naukajestfajna.edu.pl
+48 537 021 757


© 2019 Nauka Jest Fajna. Wszelkie prawa zastrzeżone | Realizacja: DB Elite Team
  • Polityka prywatności
0